Parayı attığımızda yazı veya tura gelmesi bizim için yüzde ellilik bir şansken Laplace’a göre sonucu değiştirmek bizim elimizdedir ve aslında şans diye bir şey yoktur.

Moivre’nin ölümünü önceden hesaplaması savunduğu düşünceye dayanak olarak gösteriliyor. Moivre ömrünün son günlerinde her geçen gün bir önceki günden 15 dakika fazla uyuduğunu fark etti. Ve 24 saat uyuduğunda ölmüş olacağını düşündü. Yaptığı hesaplamayla ölüm tarihini 27 Kasım 1754 olarak hesapladı ve o gün öldü. Sadece bu örneğe bakarak bu teorinin doğruluğunu kanıtlayamayız. Ancak gerekli hesaplamalar yapıldığında olayların sonucunu önceden bilebileceğimize dair bir ipucu veriyor. Mesele tahmin için gereken olayların beynimizin algılayabileceği bir düzeyde gelişmesi.
Laplace’ı tanımamızı sağlayan en önemli çalışması ‘Olasılık Üzerine Denemeler’ adlı kitabından doğan Laplace Şeytanı teoremidir. Bu teorem yanında Laplace , olasılık teorisini matematikte ilk kullanan kişidir. Olasılık ve astronomi hakkında birçok araştırma yapmıştır. Ayrıca çan eğrisi olarak adlandırılan garfik sistemini ilk kez o kullanmıştır.
Laplace’in olasılık teorisine bakacak olursak, bazı noktalarda De Moivre’den ayrıldığını görürüz. Olasılık teorisine göre ; bir olayın sonucunu belirlemek için yapılan hesaplamalar ve kurulan denklemler bizi kesin bir sonuca götürmez, sadece olma olasılığı en yüksek olan seçeneğe götürür. Laplace’a göre kusursuz denklem yoktur ve kusursuz denklemi kuracak bilgiyi edinmemiz mümkün değildir. De Moivre’ye göre ise yapılan hesaplar bizi gerçekleşen sonuca ulaştırıyordu.
Olasılık teorisinden de hareketle Laplance, Şeytan teorisini ortaya atmıştır. Laplace bu teoriyi şu şekilde tanımlıyor:
“Evrenin şimdiki halini geçmişin sonucu ve geleceğin nedeni olarak ele alabiliriz. Bir an için evrenin tüm güçlerinin ve bunu oluşturan tüm varlıkların konumlarını anlayabilen bir canlı olduğunu düşünürsek, ve bunun bu verileri inceleyebileceğini de düşünürsek, aynı anda evrendeki en büyük varlıklardan en küçük atomlara kadar her şeyi hesaba katarak bir hesap yaparsa, hiçbir şey belirsiz değildir ve gelecek de, aynı geçmiş gibi, onun gözlerinin önündedir.”
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder