Tekrarlı sayılardan oluşan elimizdeki verileri, uygulanan işlemlerden sonra önce tabloya, tablodan yararlanarak grafiğe aktarılması yani veri gruplarının grafiğinin dikdörtgen sütunlar halinde gösterilmesine histogram denir.
Verilen bir soruda histogramı oluşturup çizmek için takip edilen aşamaları örnek üzerinden gösterelim:
Örnek: Bir sınıftaki 20 öğrencinin boyları verilmiştir.
156,160,162,163,142,143,145,145,147,148,155,155,170,170,172,175,163,167,169,169
- Önce veriler küçükten büyüğe sıralanır.
142,143,145,145,147,148,155,155,156,160,162,163,163,167,169,169,170,170,172,175
- Veri grubunun açıklık değeri bulunur. Açıklık değeri bulunurken en büyük sayıdan en küçük sayı çıkartılır.
175 – 142 = 33
- Kaç grup oluşturmak istiyorsak grup sayısı belirlenir.Grup sayısını kendimiz belirlemek istersek veri sayısının karekökü alınır.Bu kuralda grup sayısı 10””dan az çıkabilir ve daha sağlıklı olur.(Bu ifade MEB öğretmen kılavuz kitabından alınmıştır.
33/4 = 8,25
8,25 ””ten büyük olan tek sayıyı yani 9 ””u alacağız. Genişlik 9 olur.
- Veri grubunun genişliği bulunur.Genişlik bulunurken açıklık değeri grup sayısına bölünür.Genişlik en yakın büyük tam sayı veya en yakın büyük tek sayı olarak alınabilir.Yayınlanan iki farklı kitapta çelişkili ifadeler göze çarpıyor.Paniğe kapılmayın.Soruların %95””inde en yakın büyük tek sayıya yuvarlanmış.SBS sınavında karışık ve çelişkili soru gelmez. 2009 A kitapçığı Sbs matematik sorularından 18. soruyu incelediğimizde genişlik 6,6 çıkmıştır. 7””ye yuvarlanmıştır.Soru gayet açık ve nettir.
a) 9 gibi tek tam sayı çıkarsa aynen 9’u alırız.
b) 4 gibi çift tam sayı çıkarsa bir üstündeki tek sayıyı yani 5’i alırız. (Bu ifade MEB öğretmen kılavuz kitabından alınmıştır.)
c) 4,8 gibi çıkarsa bir üstündeki tek sayıyı yani 5’i alırız.
d) 2,1 gibi çıkarsa bir üstünde tek sayıyı yani 3’ü alırız.
e) 3,5 gibi çıkarsa en yakın tek sayıyı yani 3’ü alırız. (Bu ifade MEB öğretmen kılavuz kitabından alınmıştır.)
f) 3,7 çıkarsa en yakın tam sayıyı yani 4””ü alırız. (Bu ifade MEB öğretmen kılavuz kitabından alınmıştır.)
g) 7,2 gibi çıkarsa en yakın tek sayıyı yani 7’yi alırız.
h) 3,86 çıkarsa en yakın tam sayıyı yani 4””ü alırız.
- Verilerimizi ilk sayısından başlayarak genişlik kadar sayıları devam ettiririz.Örneğin ilk sayımız 18, veri grubu genişliği de 5 ise 18,19,20,21,22 diye belirledikten sonra 18-22,23-27,28-32 diyerek devam edecek.En son verimizde bitinceye kadar böyle ikili gruplar oluştururuz.
- Oluşturduğumuz grupları ve karşısındaki veri sayılarını tabloya aktarırız.
Şimdi çetele tablosu oluşturcaz.
Boy uzunlukları: Kişi sayısı:
142-150 6 kişi
151-159 3 kişi
160-168 5 kişi
169-177 6 kişi
7) Tabloya bakarak verilerin histogram grafiğini çizeriz.
Veri gruplarının genişliğinin küçük olması dağılımı daha iyi anlatan histogramlar oluşturur. Genişlik azaldıkça grafik görsel yönden daha iyi anlaşılır. Histogramdaki zikzaklar o aralıkta hiç veri olmadığını gösterir.
NOT: Bu kadar grup genişliği ile ilgili çelişkili ifadeyi ortadan kaldırmak için en iyisi bir üstündeki tam sayıyı almaktır.Tam sayı çıksada bir üstündeki tam sayıyı, ondalık kesir çıksada bir üstündeki tam sayıyı alınız.Bu tam sayı tekte olabilir,çiftte olabilir.Şunu unutmayın MEB sbs sınavında çelişkili soru sormaz.
Örnek:
Bir sınıftaki 20 öğrencinin boyları verilmiştir. Bu verileri sıralayalım;
142,143,145,145,147,148,155,155,156,160,
162,163,163,167,169,169,170,170,172,175
histogramını oluşturacağız.
Önce veri grubunun açıklık değerini hesaplayalım: 175-142=33
Veri gruplarının sayısı 4 olsun. Açıklık değerini grup sayısına bölerek veri grubunun genişliğini bulacağız: 33/4=8,25
8,25 bundan büyük olan tek sayıyı yani 9””u alacağız. Genişlik 9””dur.
Şimdi tablo oluşturacağız.
Tablo: Sınıftaki Boy Uzunlukları
Boy uzunlukları | Kişi sayısı |
142-150 | 6 |
151-159 | 3 |
160-168 | 5 |
169-177 | 6 |
Alıntı: http://www.matematikblogu.com/histogram-nasil-olusturlur/
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder